21 desember 2011

Dag 21 – The Shop Around The Corner



Dagens film er den amerikanske filmen The Shop Around The Corner fra 1940. Filmen er regissert av Ernst Lubitsch og har Frank Morgan, Joseph Schildkraut, Margaret Sullavan og James Stewart i hoverollene.



Synopsis:
The Shop Around The Corner er en film som forteller historien om to mennesker som ikke kan utstå hverandre og som jobber i samme butikk, uvitende om at de har en pågående kjærlighetsaffære gående per post

Trailer:



Skuespillet i filmen er rett og slett glimrende og alle gjør en god jobb fra Margaret Sullavan, Frank Morgan og Joseph Schildkraut til Felix Bressart. Men mannen som (ikke uventet) gjør denne filmen til en virkelig høydare er uten tvil James Steart. Stewart er en av mine absolutte favorittskuespillere og som alltid leverer han en glimrende rolletolkning.



En ting som alltid har forundret meg er at handlingen i filmen foregår i Budapest. Jeg skjønner at de ønsket å ha en «jødisk bakgrunn» for filmen, men i og med at alle skuespillerene og hele fremtoningen av filmen er såpass amerikanisert syntes jeg det var en merkelig avgjørelse.



Men 9 år senere, i 1949 ble filmen laget en gang til. Den fikk da navnet «In the Good Old Summertime» og her ble handlingen flyttet fra Budspest til Chichago. Jeg har ikke sett denne utgaven men med en rolleliste som inneholder kjente navn som Judy Garland, Van Johnson, S.Z. Sakall og Buster Keaton tror jeg at den er verdt en titt.



The Shop Around The Corner føler jeg at har en riktig koselig julestemning over seg og den avsluttende scenen hvor alle ønsker hverandre en god jul ute i den snøfylte gaten er en virkelig klassiker.



I 1999 ble den originale filmen bestemt å være «kulturelt viktig» av det amerikanske Library of Congress og valgt ut til preservasjon i det nasjonale filmregisteret.



Året før derimot ble det laget enda en remake av samme historie. Da i form av «You Got Mail» med Tom Hanks og Meg Ryan i hovedrollene. Denne gangen satt i den moderne verden med brev byttet ut med Inernett.



Jeg syntes faktisk at You Got Mail er en meget bra film liker godt den nye tvisten de har lagt til med at Hanks er mannen som skal kjøpe opp bokhandelen.



I og med at The Shop Around The Corner er 70 år gammel er det kanskje ikke alle henvisninger og referanser som er like aktuelle lenger, men historien og skuespillet er utrolig godt, så uten tvil en film som bør sees.



Terningkast:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar